Zadnje dejanje

To je to. Sedim na letališču v Munchnu in čakam na let v Ljubljano. Dva meseca podaljšane prakse sta se iztekla. Pravzaprav se še čisto ne zavedam. Verjetno bo udarilo v ponedeljek zjutraj, ko ne bo jutranjega vstajanja, avtobusa 754 Pershagen iz postaje Gjuteriporten, ne bo ljudi, ki jih vidim zjutraj in ne bo jutranje fike. Ne bo več skupinih kosil v Granparku, ne bo palačink vsak četrtek. V moji torbi sameva obesek ključev in daje lažno upanje, da sem samo na izletu.

Vem, da bom ljudi, ki so mi bili najbližje kmalu spet videla, ampak ostaja slab občutek, zavedanje, da je načina življena, ki sem ga poznala zadnjih 7 mesecev, konec. Da, četudi se vrnem v Scanio, ekipe kot je bila ne bo več. In bili smo enkratna ekipa.

Če bi praksa trajala 2 meseca, ne bi bilo niti slučajno tako. Na začetku se nismo družili, vsak je sedel pred svojim računalnikom in pil svojo kavo. In kako se je v nekaj mesecih vse spremenilo. Dober je občutek, da te smatrajo kot osebo, ki je v skupino vnesla nekaj življena, da nisi samo praktikant, ki je bil in odšel… Hkrati pa je zato še težje zaključiti to poglavje. Moj mali mlad možgan težko razume, da je treba zaključiti dobro stvar. Moj možgan ne razume, zakaj je potrebno pustiti za seboj nekaj kar štima in v čemer uživaš. Ampak tak je bil dogovor. Bo že tako, da je pač treba poglavja zaključiti… Nekako. Ta zaključek bo zagotovo vzel kar nekaj časa.

To je torej vse o tem kako preživeti zimo na severu. Nepopisna izkušnja, vse od dela, eksotičnih prijateljev in nenazadnje najbolj intenzivnih zadnjih dveh mesecev z Linneo, Petrom in Niklasom. CORE FOUR. Vsak od nas s svojimi problemi, večjimi ali manjšimi, ampak vedno ob strani en drugemu…

Kratek povzetek daleč najbolj natrpanega in hkrati najboljšega tedna

Čisto na kratko v slikah…

TOREK: Praznovanje mojega rojstnega dneva z Linneo, petrom in Niklasom. Bowling in večerja.

ČETRTEK: Tek Scaniamilen.

Štartna številka:

S Petrom po uspešno pretečenih 5 km:

In tuširanje na delovnem mestu:

PETEK: Scania Demo Center, kjer se mi je končno uresničila želja in sem vozla tovornjak (24m, 60 ton) in avtobus.

Zvečer pa še večerja s Kim, Tomasom, Chanuko in Enochom:

SOBOTA: Malo taborništva in spanje v bivaku:

NEDELJA: Vožnja po okolici Norrtälja in kosilo:

PONEDELJEK (včeraj): Girls night z Linneo in kuhanje večerje:

Jutri pa še ena večerja in tako do petka, ko pakiram….

Na kratko v slikah o zadnjih tednih

Kot sem že omenila, prvomajske praznike sem preživela na Poljeskem, kjer je potekal IAESTE CEC. Čisto na kratko v nekaj slikah:

Auschwitz – neverjetna izkušnja:

Krakow:

in CEC – CER ekipa na petkovem sestanku:

Še dodobra se nisem naspala v svoji postelji od CEC-a, ko sem priskočila na pomoč Linnei, ki so ji vlomili v stanovanje. Vse kar sem lahko naredila, da se je počutila bolj varno – prespala sem na njenem kavču. pred tem pa ogromno hrane in film:

Za vikend 10. in 11. maj se nas je četvorica že poznanih odpravila zopet na izlet v Göteborg – tokrat z rentanim avtom na misijo Liseberg – zabaviščni park (http://liseberg.com/en/home/).

Naš mali avto:

Designated driver:

in čisto novo odprti Helix:

(yup, dve uri čakanja se SPLAČA!)

Zvečer pa pice v postelji hotela s 4imi zvezdicami in Evrovizija 🙂

In da ne pozabim – četrtkovo doživetje: odličen koncert Robbija Williamsa v Stockholmu:

In še in še… In še prihaja. Ostajata slaba dva tedna na Švedskem (7 delovnih dni in nekaj praznikov) in treba jih bo izkoristiti 😉

Prvič v kajaku

Dobra dva tedna nazaj sva z Niklasom toplo nedeljo izkoristila, tokrat ne za zgodovino, ampak za veslanje med otočki na vzhodni obali Švedske malo južno od Södertälja. Odpravila sva se v Hälgö.

Po priporčilu šefa od šefa Joakima sva rentala kajaka in ubrala pot med otočki (označena z vijolično).

Niklas me je malo prestrašil s stabilnostjo kajaka, ampak mi je nekako uspelo zlesti noter brez, da bi se prevrnila 🙂

Po kakšni uri veslanja je prišla na vrsto fika z sveže pečenimi mafini

in kavo iz đezve 🙂

Na naslednjem otočku, ki sva ga izbrala za počitek sva si na kuhalničku skuhala kosilo (juho, ki nama jo je celo uspelo zažgati). Ni pa nedelje zaznomovalo samo vselanje, ampak tudi otvoritev sezone kopanja in moje prvo kopanje v baltskem morju (kot ponavadi okorog 1.maja ne zanalašč, ampak nekaj me pač vedno vleče v vodo):

Ostanki žuljev na obeh palcih me še po dveh tednih spominjajo na muke veslanja, je pa po drugi strani kajak odlična zadeva. Še posebej zgodaj pomladi, ko ni nikjer nobenega, sam sredi vode, vse kar slišiš so ptiči in špricanje vode, ko udarjaš z vesli.

Velikonočni izlet

S pisanjem sem zelo v zamudi, ker se je čisto enostavno preveč dogajalo. Zadnje tedne so zaznamovali predvsem prazniki, katere sem s pridom izkoristila za popotovanja in zato bom pisala vse skupaj z zakasnitvijo.

Včeraj sem se vrnila iz CEC-a (Central European Convetion) na Poljskem, kjer sem zastopala IAESTE Slovenija in si še malo ogledovala Poljsko. Vendar o tem verjetno kaj dosti več na blogu ne bom zapisala, saj dosti veze s prakso nima, pa tudi ni prvi tak event, ki sem se ga udeležila in tudi ne eden izmed najboljših.

Malo pred prvomajskimi prazniki pa so bili velikonočni prazniki in na Švedskem sta dela prosta dneva petek in ponedeljek. Po nekaj pogovorih sva s Petrom ugotovila, da nihče od naju nima posebnih planov. On je hotel sicer domov, ampak so bila karte za vlak božjastno drage. Tako sva sklenila, da vzameva tovornjak in greva na 4-dnevni izlet – zastonj spanje in prevoz 🙂 In pot naju je odpeljela na jug – po vzhodni obali do Landskrone, kjer živijo Petrovi starši in nato nazaj. Tako sem jaz imela odličen izlet na jug Švedske, Peter pa je praznoval Veliko noč z družino in si ogledal stvari, ki jih ni poznal.

Pot:

Prvi dan se nama je na ogledu živalskega vrta Kolmarden pridružil še Niklas. Obisk le tega je bil moja želje, saj naj bi bil prav ta ZOO eden najboljših, ker ima ti. safari, kjer so ljudje v kletki živali pa spuščene. In pa šov z delfini! Kaj dosti ni za pisati, tako da bom priložila samo nekaj slik.

Malo heca ob prihodu:

Pa mini koze:

Elephant show:

Roallercoaster ride:

Kosilo:

Defini šov:

Malo heca v trgovini s suvenirji:

Tigri:

In končno safari:

Po celem dnevu v ZOO-ju sva se s Petrom v Margareti odpravila proti Kalmarju. Na poti so nastale te slike:

Prostor za prespati sva izbrala v temi in zjurtaj odločitve nisva obžalovala. Ustavila sva se na makedami tik pod mostom, ki pelje na otok Öland (ö v švedščini pomeni otok, land pa zemlja).

Peter ni mogel spati in okrog šetih zjutraj je nastala tale slika:

Potem pa jutranja rutina na plaži:

In na pot po otoku:

Za cilj sva izbrala najbolj južni del otoka, ki je naravni rezervat za ptice. ptice naju niso kaj dosti brigale, je bil pa vzpon na svetilnik vreden truda 🙂

Na poti proti Landskroni sva se na kratko ustavila še v Kalmarju.

Ko sva končno zvečer prispela v Landskrono k Petrovim staršem, sem na hitro spoznala starša in muco Elso, ki ima podobno zgodbo kot naša Mava 🙂 Nato pa sva že bila na poti v Helsinborg, kar tako malo – na pivo.

Naslednji dan me je dopoldan Peter peljal po Landskroni. Mesto je bilo ustanovljeno z namenom, da bi bila to švedska prestolnica ( land – zemlja, krona – krona), sedaj pa je mini mini mestece. Šla sva do gradu in malo po mestu.

Nato pa me je Peter odložil na železniški od koder sem pot nadaljevala v Kopenhagen in Malmo, Peter pa na družinsko srečanje.

Kopenhagen je ekstremno poln turistov, malce drugačne kot sem ga imela v spominu…

Malce sem se sprehodila naokoli, nato pa se vrnila na vlak proti Malmu. Malmo je precej podoben, ampak zelo simpatičen.

Ko sem se pozno zvečer vrnila v landskrono, je bilo večino družine še tam (rahlo pod gasom kot se za večerne ure spodobi) in sem tako spoznala še sestrični, teto in strica (sestra in brat od Petrove mame). Zelo zabavna družina, še posebej teta, neverjetno zgovorna, čeprav slaba v angleščini.

V ponodeljek sva se že zjuraj odpravili nazaj v Södertälje saj sva imela pred sabo kar konkretno pot in seveda samo enega voznika. Tako sva zaključila super izlet, na katerem sem ogromno videla, preživela noč v tovornjaku brez zapletov, spoznala še eno zabanvo švedsko družino,… Vmes pa skočila še na Dansko 🙂 Zakaj pa ne!?

Kako preživeti pomlad na severu? – Izlet v Uppsalo in Sigtuno (2. del)

RUNA BLOCKS

Sigtuna in okolica veljata kot zakladnica runa kamnov. Te spominske kamne so v 11. stoletju na vidna mesta ulic postavljali mestni veljaki, večinoma sebi v spomin. V kasnejših obdobjih so bili vzidani v stene hiš in cerkva, nato pa ponovno postavljeni na ogled po izkopavanjih v 20. stoletju. V Sigtuni je nekaj manjših kamov, na poti proti gradu Skokloster pa sva naletela še na dva malo večja.

En malo manjši na glavni ulici v Sigtuni:

In dva malo večja:

(Kamnov je bilo še mnogo več in slik je tudi še več 🙂 )

GRAD SKOKLOSTER

Ker z avtom brez težav narediš manjši ovinek, sva se odločila, da se na poti proti Uppsali ustaviva na gradu Skokloster, kljub temu, da sva predvidevala, da je zaprt (in je res tudi bil).

Skokloster lahko prevedemo: sko je čevelj, kloster pa enostavno klošter oz. samostan lepše. Ime je dobil po območju na katerem se nahaja, le to pa je v obliki čevlja (jaz sicer vidim Italijo v obliki čevlja in tu nekako nisem našla povezave) in je nekoč pripadalo menihom.

Grad je bil zgrajen v 17. stoletju in velja za enega izmed najimenitnejših baročnih gradov na svetu. Glede na to, da je bil zaprt, se tukaj žal ne moram opredeliti. Prav sigurno pa ima izredno lokacijo ob jezeru Mälaren in čudovit vrt.

Po sprehodu sva nadaljevala pot v Uppsalo in na obisk k družini Niklasovega brata.

PRI BLOMQVISTOVIH

Obisk, ki sem se ga nekako bala, kot sem že omenila. Najprej sem mislila, da se bom temu nekako izognila in v času, ko Niklas obišče brata malo pohajkovala po Uppsali. Ampak, Niklas naju je oba že najavil na kosilo in izbire ni bilo. Glede na to, da nisem nedružabna oseba in, da nimam težav z druženjam z nepoznananimi ljudi, bi se marsikdo, ki me pozna lahko vprašal, v čem je torej problem in zakaj paničarim. Preprosto, bala sem se srečanja z majhnimi otroki, katerih jezika tudi slučajno ne govorim. Niklasov brat Andres in žena Emilia imata dva otroka, triletnega Edvina in 9-mesečno Tyro. In prav zaradi jezika, me je bilo izredno strah, da se me bosta otroka bala, češ neka čudna neprijazna teta na obisku, ki se ne želi pogovarjati z nama. Ampak na mojo srečo, je bila skrb povsem odveč 🙂

Med tem, ko sta Andres in Emilia pripravljala kosilo, sva z Niklasom špilala varuški otrokoma in je bilo prav prijetno. Z malo in super gajstno Tyro  sem govorila kar po slovensko in sva se čisto dobro razumeli, Edvin mi pa tudi ni nič zameril, prav nasprotno, edino z menoj je delil čokolado 🙂 Tako sem prav lepo preživela obisk.

Pa še darilce za otroka:

Normalno so bili v tistem trenutku avtočki, ki jih je prinesel Niklas dosti bolj zanimivi (še posebaj za Tyro, ker so očitno dobrega okusa), upam pa, da ko pridejo do večernih zgodbic jim bosta knjigici všeč.

UPPSALA

Uppsala je poleg Sigtune eno izmed najstarejših mest in hkrati najstarejše univerzitetno mesto na Švedskem in še danes slovi po najboljšem študentskem življenju.

Glavna znamenitost je sigurno Uppsala domkyrka, ki je največja katedrala v Skandinaviji in je bila zgrajena v koncu 13. stoletja. V nadaljanih stoletjih je bila deležna več prezidav (še posebaj v času reformacije), tako, da nihče točno ne ve kako je izgledala srednjeveška gradnja. V katedrali je pokopanih veliko švedskih pomembnih mož, med drugim prvi kralj Gustav Vasa in priznan botanik Carl Linneaus (ki je odrkil rožico Linneo).

Prav zdraven na griču stoji na pol dokončan grad (Uppsala slot).

Grad so začeli graditi leta 1549 po naročilu le koga drugega kot Gustava Vase. Grad je bil skoraj popolnoma uničen v požaru leta 1702 in nato ponovno zgrajen. O tem, da bi bil grad napol dokončan sicer nisem zasledila nič napisanega, ampak glede na L obliko ima ta teorija kar nekaj smisla.

Center Uppsale malce spominja na Ljubljano, prisrčni trgi, pa reka in lokalčki ob njej, majhno ampak živahno.Image

Tako sva proti večeru z Niklasom zaključila nedeljski izlet in se odpravila v Södertälje.

In, če je potreben še kakšen razlog zakaj mi je tukaj všeč, prilagam še eno sliko, ki z izletom nima nikakršne veze:

Super ekipa in tovornjaki – je sploh potrebno še kaj več?

Kako preživeti pomlad na severu? Za začetek: izlet v Uppsalo in Sigtuno (1. del)

UVOD

Po kratkem, dan in pol dolgem, obisku Slovenije (česar posledica je bila večerja iz prejšnjega zapisa), sem nazaj na Švedskem in ostajam do konca maja. Zakaj in kako se je vse to zgodilo, niti ne znam dobro obrazložiti 🙂 Ampak nekako tik pred mojim odhodom je prišla na plan ideja, da bi me lahko (in z veseljem) še malo obdržali. Ker mi je v Scanii super in, ker mi je na Švedskem super, nisem niti posebno razmišljala. Torej sem še vedno v Södertälju, z ogromno plani kaj početi v lepših mesecih. In kako preživeti pomlad na Švedskem? Začelo se je z nedeljskim izletom v Uppsalo in Sigtuno.

Pred kratkim sta se na moj seznam stvari, ki je potrebno videti uvrstili Uppsala in Sigtuna, najstarejši švedski mesti. Odločila sem se, da vsaj Uppsalo v primeru lepega vremena obiščem ta (oz. zdaj že pretekli vikend) in čisto po naključju med petkovim kosilom izvedela, da se Niklas v nedeljo odpravlja na obisk k bratu – v Uppsalo. Beseda je dala besedo in tako sva skombinirala plane in se v nedeljo zjutraj podala na izlet. Na pot spoznavanja švedske zgodovine in na obisk. Sploh slednji je v mene vnašal nekaj negotovosti, ampak k temu kasneje.

FIRST STOP: SIGTUNA

Sigtuna je najstarešje švedsko mesto ustanovlejno leta 970, katerga lokacijo je izbral kraj Erik the Victorious. Kar se kraljev tiče je švedska zgodovina nekoliko zakomplicirana. Za prvega švedskega kralja se smatra Gustav Vasa oz. Gustav I., o katerem sem nekaj pisala v zapisu o Mariefredu in je Švedski vladal v začetku 16. stoletja. (Med drugim je to kralj, ki je v to deželo pripeljal protestantizem, če se ne motim.) V zgodnejših obdobjih je bila Skandinavija več ali manj nekako združena, pod norveškimi, danskimi in drugimi vladarji.

Ena izmed pomembnejših znamenitosti v Sigtuni je glavna ulica ali Stora gatan. Ostanki originalih stavb iz 10. stoletja na katerih temelji tudi sedenja ulica, naj bi se nahajlai tri metre pod sedanjim nivojem zemlje. Stavbe na Stora gatan so iz 18. in 19. stoletja, polne kavarnic in trgovinic.

Ker je bilo še zgodaj, sva se z Niklasom odločila začeti dan ob fiki (kava + pecivo). Po naključju sva naletela na slikovito kavarno Tant Brun (teta rjava, ki izvira iz stare zgodbice o treh tetkah, rjavi, zeleni in sivi). Mikavna se nama je zdela že sama zunanjost:

… še bolj pa je prepričal ambient znotaj. Sva se kar strinjala, da je bila super izbira 🙂

Nomnomnom, vaniljbulle 🙂 Sledil je še kratek sprehod (Sigtuna je res majhna) in nato tisto, kar me je najbolj vleklo v ta kraj.

ST. OLOF, ST. LARS IN ST. PER

Ruševine treh cerkva iz prve polovice 12. stoletja. Začela sva pri ruševini St. Lars in si nato ogledala še St. Olofa, Pera pa sva izpustila. O St. Larsu, kaj posebnega ni za napisati, saj je ostankov bore malo.

Je pa zato toliko več znanega oz. vsaj predpostavljenega o cerkvi svetega Olofa.

Glede na to, da je opis v angleščini zelo skop, se je Niklas potrudil in prevajal iz švedščine, jaz pa bom napisala samo nekaj dejstev na kratko.

– Cerkev naj bi bila postavljena ob glavni poti proti Viby-ju in Uppsali.

– Kyrka på kyrka : cerkev na cerkvi – kar pove že samo po sebi, da predpostavljajo, da je bila cerkev zgrajena na ostankih predhodne cerkve, lesene kakopak, iz 11. stoletja (1000-tallet po švedsko je 11. stoletje za nas, 1200 – talet je 13. stoletje in tako naprej)

– Olof je bil norveški kraj, osovražen za časa svojega življenja, celo izganan v Rusijo, kjer je preživel 2 leti, nato pa na območju Sigtune oz. Uppsale zbral vojsko kmetov in se udarno vrnil v svojo domovino, ter kmalu zatem tudi nečastno umrl (vse to leta 1030). Ampak ni hudiča, da se je na tem mestu čudežno nato pojavil izvir in Olof je postal svetnik.

Nasljednjega dejstva si nikakor nisva znala razložiti, namreč 50 metrov stran od ruševine cerkve Sv. Olofa so  v začetku 13. stoletja menihi dominikanci začeli graditi novo cerkev Sv. Marije in samostan južno ob njej.

Cerkev velja za najstarejšo stavbo v Sigtuni, ki je še v uporabi. V javno uporabo je prešla leta 1530, ko je Gustav Vasa ukinil in porušil samostan (reformacija in to kar sem že omenila zgoraj).